ZAČIMBE, NA KAJ BITI POZOREN?

ZAČIMBE, NA KAJ BITI POZOREN?

KAJ SO ZAČIMBE IN ZA KAJ JIH UPORABLJAMO

Začimbe uporabljamo za dodajanje okusa in ohranjanja hrane.

Začimbe so lahko deli ali izvlečki rastlin in mineralov, ki vsebujejo močan okus ali aromo.

Večina zelišč in začimb ima oboje, lastnosti za preprečevanje bolezni in promoviranje zdravja. Nekatere spodbujajo delovanje prebavnega sistema.

Aromo in vonj pridobivamo pri oksidaciji ali uparevanju rastlinskih delov.

Zmlete začimbe postopoma izgubijo okus in kakršnekoli zdravilne učinke. Držijo do nekje 6 mesecev, medtem ko okus izgubijo hitreje. Začimbe, ki jih ne zmeljemo držijo približno 2 leti.

Če z začimbami želimo dobiti dobre in ne slabe lastnosti je dobro, da poznamo, kaj paziti, kaj kupiti in česa ne. Tudi z začimbami si z nespametnim kupovanjem lahko naredimo več slabega kot dobrega. V nasprotnem primeru pa lahko z začimbami naredimo okusno jed, ki bo zdrava in bo lahko imela zdravilne učinke.

PRILJUBLJENE ZAČIMBE

  • Divja zelenjava in divje začimbe
  • Ingver in kurkuma
  • Česen in čebula
  • Čili, kajenski poper in črni poper
  • Cejlonski cimet, kardamom, kumina, koromač in lovorjev list
  • Rožmarin, origano, timijan, koper, pehtran, koriander, meta, bazilika, peteršilj in žajbelj

Najbolje je imeti lastni miniaturni zeliščni vrt v bližini (na okenski polici ali balkonu). Če začimbe kupujemo, je dobro izbrati organske ne mlete začimbe.

IZOGNI SE

  1. Obsevanim začimbam (Večina konvencionalnih začimb je obsevano z ionizirajočim sevanjem (razen, če piše drugače), ki ubije dobre bakterije, da bi jim podaljšal življenjsko dobo). S tem se uničijo vse zdravstvene koristi začimb in lahko se pojavi rakotvorno delovanje.
  2. Preteklim začimbam, ki so izpostavljene svetlobi, toploti ali vlagi.
  • Izločimo vse stare in slabe začimbe s kuhinjskih polic;
  • Ne kupujemo konvencionalnih začimb (zelo slab nadzor);
  • Kupujemo čim več svežih začimb, ki jih zmeljemo sami;
  • Kupujemo začimbe z ekološkim certifikatom (niso obsevane in so bolj sveže);
  • Kupujemo manjše količine naenkrat;
  • Shranjujemo jih v hladnem, suhem in temnem prostoru. Najbolje v neprodušnih steklenih kozarcih.

Veliko začimb, kot je paprika, hitro postanejo plesnive, če jih uporabljamo nad kuhalno ploščo, kjer je vročina in vlaga. Te plesni s prostimi očmi ne vidimo.

Kumarin je aromatična spojina, ki jo naravo najdemo v številnih rastlinah. Je zelo toksična in je največ vsebuje najbolj pogosto uporabljen cimet (cinnamomum cassia). Redkeje uporabljen in tudi dražji cejlonski cimet (cinnamomum zeylanicum), ga vsebuje zelo malo. Kumarin je strupen za jetra (hepatotoksičen), čeprav bi za dosego ravni strupenosti morali redno zaužiti več kot 2 žlici dnevno.

Leta 2004 je Evropska agencija za varnost hrane (EFSA) določila sprejemljiv dnevni vnos kumarina v odmerku 0,1 mg na kilogram telesne teže na dan. Redna liberalna uporaba cimeta ni priporočljiva. Priporočam uporabo cejlonskega cimeta.

Kurkuma ima tudi protibakterijske, protivirusne in protiglivične lastnosti pri ljudeh [1]. Uporaba kurkume lahko nudi zaščito pred različnimi boleznimi in nevrološkimi motnjami. Spojina, ki jo vsebuje je kurkumin (v kurkumi) in se najbolje absorbira s piperinom (črni poper).


Če potrebuješ pomoč, sem ti na voljo tudi sama: sandra@celosten.si

VIRI:


Za vprašanja in sestavo jedilnika mi piši na:

📩 sandra@celosten.si

☎ 041743848


Sandra Mestek

Če ti je bil članek všeč, ga podeli še z drugimi 😉


Sandra Mestek

Bioterapevtka, AFP osebna trenerka, AkroJoga učiteljica in Prehranska navdušenka Admin > Users > Your Profile > Biographical Info page."

Dodaj odgovor